Українська загальноосвітня школа I-III ступенів № 13
Селидівської міської ради Донецької області
Качура Г.В.
серпень 2019
Використання інтерактивних технологій на уроках
англійської мови
Сьогодні у шкільну
практику активно впроваджуються інтерактивні технології, які ефективно сприяють
засвоєнню матеріалу, оскільки впливають на свідомість учня, на його почуття та
волю, формують творчу особистість. Завдяки творчій діяльності в дитини
розвивається здатність самостійно реалізувати свої можливості.
Переваги інтерактивного навчання перед
традиційним:
-
у роботі задіяні усі учні класу;
-
учні навчаються працювати у команді;
-
формується доброзичливе ставлення до опонента;
-
кожна дитина має можливість пропонувати свою думку;
-
створюється «ситуація успіху»;
-
за короткий час опановується велика кількість матеріалу;
-
формуються навички толерантного спілкування;
-
вміння аргументувати свій погляд, знаходити альтернативне рішення проблеми.
Організація інтерактивного навчання
передбачає використання дидактичних і рольових ігор, моделювання життєвих
ситуацій, створення проблемних ситуацій.
Застосування
інтерактивних технологій на практиці
Робота в парах
Пропоную учням завдання: поставте запитання для
невеличкої дискусії чи аналізу гіпотетичної ситуації. Після пояснення питання
або фактів, наведених у завданні, даю їм 1–2 хвилини для продумування
можливих відповідей або рішень індивідуально.
Об’єдную учнів у пари, визначаю, хто з них буде
висловлюватись першим.
Прошу обговорити свої ідеї
один з одним. Краще відразу визначити час на висловлення кожного в парі і
спільне обговорення. Це допомагає звикнути до чіткої організації роботи в
парах. Вони мають досягти згоди (консенсусу) щодо відповіді або рішення.
По закінченні часу на обговорення кожна
пара представляє результати роботи, обмінюється своїми ідеями та аргументами з
усім класом.
Однією з основних форм парної роботи є «рольова
гра».
За наявності ситуації, що максимально
наближає учнів до реального життя, необхідних базових знань та творчого
підходу, рольова гра ідеально відтворює інтерактивність під час уроку.
Рольова гра на уроці з теми
«Cinema»
What shall we do tonight?
Role 1. You have a
girl-friend. Invite her to the cinema.
Role 2. You are a girl –
friend. You have a bosom friend. He invites you to the cinema. You don't feel
like seeing a film. Refuse tactfully. – What shall we do tonight?
– Why don't we do to the cinema? There's new Italian film on at the
«Orion».
– I'm sorry, I don't feel like seeing a film.
Role-play «Impressions»
Role 1. You are a
producer. Together with your friend, a film critic, you've seen the film with
your favourite actress in the main part. Discuss the film as you leave the
cinema.
Role 2. You are a film
critic. Together with your friend, a producer, you've seen a new film. Discuss
it as you leave the cinema. You are inclined to criticize it.
I thought the film was very good, wasn't it?
Well, the acting was certainly good, brilliant, but I didn't like the film
itself.
Really? I believe, it was very interesting. What didn't you like about it?
Well, it was so sentimental.
Yes, but I enjoyed it all the same.
Oh well, tastes differ.
«Займи позицію»
Teacher: At home we read the text «McDonald's». Tell or read us your
opinion of the text using the phrases below:
-
In my opinion…
-
I agree that…
-
I don't think
that…
-
I disagree…
-
I am not
sure…etc.
Фрагмент уроку з теми «Му working day» у 6 класі
Т. Now, pupils,
you'll see a scene of the pupil's life at home in the morning.
Tanya, imagine that you are a mother. Lena, Sveta and Peter are your
children.
Vera and Olya will comment on their actions. Listen and be ready to answer
the questions about your working day.
P 1. It is morning.
It is half past seven in the morning. Mother is going to Peter's room. She is
looking at the clock. Peter is sleeping.
M. Hello, Peter!
P. Hello, mum!
M. It is twenty five minutes past seven. It's time to get up.
P. Oh, I am getting up.
M. Go and wash your face and hands.
P. All right, mum.
P2. Peter is going to the bathroom, he is washing. He is doing his morning
exercises. Now he is making his bed. He is dressing. He is going to the
kitchen.
Mother and his sisters are there.
P. Hello, sisters!
S. Hello, Peter.
P. What are you doing?
S. We are laying the table.
L. We are putting bread, butter, milk on the table.
M. Take your seats, children. A cup of tea, Sveta?
S. No, thank you. I don't like tea because it is hot.
M. Oh, children, you are late. It's half past eight. It's time to go to
school.
Ch. Oh, let's hurry up. Bye, mum.
На прикладі цієї рольової гри учні практикуються
у вживанні в мовленні граматичних структур з теми «Present Continuous».
Карусель
Цей варіант кооперативного навчання
найбільш ефективний для одночасного включення всіх учасників в активну роботу з
змінними партнерами зі спілкування для обговорення дискусійних питань. Ця
технологія стосується:
-
для обговорення будь-якої гострої проблеми з діаметрально протилежних
позицій;
-
для збирання інформації з якої-небудь теми;
-
для інтенсивної перевірки обсягу й глибини наявних знань (наприклад,
термінів);
-
для розвитку вмінь аргументувати власну позицію.
Як організувати роботу
Розставте стільці для учнів у два кола. Учні,
що сидять у внутрішньому колі, розташовані спиною до центру, а в зовнішньому –
обличчям. Таким чином, кожен сидить навпроти іншого.
Внутрішнє коло нерухоме, а зовнішнє –
рухливе: за сигналом ведучого всі його учасники пересуваються на один стілець
вправо і опиняються перед новим партнером. Мета – пройти все коло, виконуючи
поставлене завдання.
У першому варіанті організації такої
діяльності учасники внутрішнього кола є прихильниками однієї точки зору, а
зовнішнього – протилежної. Спочатку йде обмін точками зору у перших парах,
подаються необхідні відомості (аргументи, оригінальний поворот проблеми тощо).
Учні фіксують у себе в записничках усе, що подає протилежна сторона. За
сигналом ведучого відбувається зміна партнерів, дискусія продовжується, однак
учні намагаються підібрати нові контраргументи. До кінця кола учні, як правило,
уже відточують свою систему аргументів, а також здобувають досвід спілкування з
різними партнерами.
Одним із цікавих форм інтерактивних
методів є метод «Прес».
Складається він із
чотирьох етапів:
-
Висловити думку, в чому полягає точка зору;
-
Причини виникнення думки;
-
Наведення прикладів;
-
Узагальнення своїх думок, висновки.
Приклади такої теми представлено з теми
«Чи легко бути молодим?» Т. Who suggests the
solutions of your problems? What are these solutions? Це приклад може мати назву «Дерево рішень».
What is your own attitude towards teenage years? What does growing up mean
to your? Share your opinion with your classmates.
Pupil's. Being a teenager is very difficult (scary, great, fun, exciting,
dangerous, hard, boring, serious, not easy).
Учням доводиться працювати з іноземною
мовою для спілкування, відбираючи з різних матеріалів саме те, що потрібно для
реалізації конкретної мети. Це і є реалізація мотивацій для вживання мови з
метою одержання інформації в умовному оточенні. У другому варіанті використання
«Каруселі» кожен учень, який сидить у зовнішньому колі, має листок із
конкретним питанням (темою) і під час переміщення збирає максимум інформації.
У третьому варіанті застосування
«Каруселі» учні заздалегідь готують запитання або поняття й записують його на
маленьких аркушах, а на звороті пишуть своє ім'я. Під час роботи партнери
ставлять один одному запитання, і у разі правильної відповіді учень одержує від
автора запитання цю картку. Наприкінці вправи підраховують кількість зароблених
карток і визначається переможець.
Робота в малих групах
Роботу в групах варто використовувати для
вирішення складних проблем, що потребують колективного розуму. Якщо витрачені
зусилля й час не гарантують бажаного результату, краще вибрати парну роботу або
будь-яку з наведених вище технологій для швидкої взаємодії. Використовуйте малі
групи тільки в тих випадках, коли завдання вимагає спільної, а не
індивідуальної роботи.
«Діалог». Суть його полягає
в спільному пошуку групами узгодженого рішення. Це знаходить своє відображення
у кінцевому тексті, переліку ознак, схемі тощо. Діалог виключає протистояння,
критику позиції тієї чи тієї групи. Всю увагу зосереджено на сильних моментах у
позиції інших.
Клас об'єднується у 5–6 робочих груп і
групу експертів з сильних учнів. Робочі групи отримують 5–10 хвилин для
виконання завдання. Група експертів складає свій варіант виконання завдання,
стежить за роботою груп і контролює час. По завершенні роботи представники від
кожної робочої групи на дошці або на аркушах паперу роблять підсумковий запис.
Потім, по черзі, надається слово одному доповідачеві від кожної групи. Експерти
фіксують спільні погляди, а на завершення пропонують узагальнену відповідь на
завдання. Групи обговорюють і доповнюють її. До зошитів занотовується кінцевий
варіант.
«Синтез думок». Дуже схожий за
метою та початковою фазою на попередній варіант групової роботи. Але після
об'єднання в групи і виконання завдання учні не роблять записів на дошці, а
передають свій варіант іншим групам, які доповнюють його своїми думками,
підкреслюють те, з чим не погоджуються. Опрацьовані таким чином аркуші
передаються експертам, які знову ж таки зіставляють написане з власним
варіантом, роблять загальний звіт, котрий обговорює весь клас.
«Спільний проект». Має таку саму мету
та об'єднання в групи, що й діалог.
Але завдання, які отримують групи, різного
змісту та висвітлюють проблему з різних боків. По завершенні роботи кожна група
звітує і записує на дошці певні положення. В результаті з відповідей
представників груп складається спільний проект, який рецензується та доповнюється
групою експертів.
«Пошук інформації». Різновидом,
прикладом роботи в малих групах є командний пошук інформації (зазвичай тієї, що
доповнює раніше прочитану вчителем лекцію або матеріал попереднього уроку,
домашнє завдання), а потім відповіді на запитання. Використовується для того,
щоб оживити сухий, іноді нецікавий матеріал.
Для груп розробляються запитання,
відповіді на які можна знайти в різних джерелах інформації.
Учні об'єднуються в групи. Кожна група
отримує запитання по темі уроку. Визначається час на пошук та аналіз
інформації. Наприкінці уроку заслуховуються повідомлення від кожної групи, які
потім повторюються і, можливо, розширюються всім класом.
«Коло ідей» (Раунд Робін, кругова
система).
Метою «Кола ідей» є вирішення гострих
суперечливих питань, створення списку ідей та залучення всіх учнів до
обговорення поставленого питання. Технологія застосовується, коли всі групи
мають виконувати одне і те саме завдання, яке складається з декількох питань
(позицій), які групи представляють по черзі.
Коли малі групи завершують виконувати
завдання і готові подати інформацію, кожна з них по черзі озвучує лише один
аспект проблеми, що обговорювалась. Продовжуючи по колу, вчитель запитує всі
групи по черзі, поки не вичерпаються ідеї. Це дасть можливість кожній групі
розповісти про результати своєї роботи, уникаючи ситуації, коли перша група, що
виступає, подає всю інформацію.
Як варіант можуть подаватись по колу
результати не тільки групової, а й індивідуальної роботи. Цей метод є
ефективним для вирішення проблемних питань. Для створення списку думок, точок
зору можна попросити кожного учня по черзі запропонувати одну ідею усно або
написати свою думку чи ідею на картці-індексі без імені. Вчитель збирає всі
картки і складає список зазначених у них ідей на дошці або починає дискусію,
користуючись інформацією з карток.
Акваріум
Ще один варіант кооперативного навчання,
що є формою діяльності учнів у малих групах, ефективний для розвитку навичок
спілкування в малій групі, вдосконалення вміння дискутувати та аргументувати
свою думку. Може бути запропонований тільки за умови, що учні вже мають добрі
навички групової роботи.
Учитель об'єднує учнів у групи по 4–6 осіб
і пропонує їм ознайомитися із завданням.
Одна з груп сідає в центр класу (або на
початку середнього ряду в класі, де стоять парти). Це необхідно для того, щоб
відокремити діючу групу від слухачів певною відстанню.
Ця група отримує завдання для проведення
групової дискусії, сформульоване приблизно так: прочитайте завдання
вголос; обговоріть його в групі; за 3–5 хвилин дійдіть
спільного рішення або підсумуйте дискусію.
Доки діюча група займає місце в центрі,
вчитель знайомить решту класу з завданням і нагадує правила дискусії у малих
групах. Групі пропонується вголос протягом 3–5 хвилин обговорити можливі
варіанти розв'язання проблемної ситуації. Учні, що знаходяться у зовнішньому
колі, слухають, не втручаючись у хід обговорення.
Після цього місце в «Акваріумі» займає
інша група й обговорює наступну ситуацію.
Технології
колективно-групового навчання
До цієї групи ми помістили інтерактивні
технологи, що передбачають одночасну спільну (фронтальну) роботу всього класу.
Це загальновідома технологія, яка
застосовується, як правило, в комбінації з іншими. Її метою є прояснення певних
положень, привертання уваги учнів до складних або проблемних питань у
навчальному матеріалі, мотивація пізнавальної діяльності, актуалізація опорних
знань тощо. Вчитель має заохочувати всіх до рівної участі та дискусії.
Бажано розташувати стільці або парти по
колу. Весь клас обговорює ідеї чи події, що стосуються якоїсь певної теми.
Обговорення будується навколо запланованої або імпровізованої теми, яку слід
визначати зрозуміло для всіх присутніх до початку обговорення. Учні
висловлюються за бажанням. Обговорення триває доти, доки є бажаючі висловитись.
Вчитель бере слово (якщо вважає за потрібне) наприкінці обговорення. Він може
висловити свою думку.
Мікрофон
Різновидом загально-групового обговорення
є технологія «Мікрофон», яка надає можливість кожному сказати щось швидко, по
черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи
позицію.
Поставте запитання класу.
Запропонуйте класу якийсь предмет (ручку,
олівець тощо), який виконуватиме роль уявного мікрофона. Учні передаватимуть
його один одному, по черзі беручи слово.
Надавайте слово тільки тому, хто отримує
«уявний» мікрофон.
Запропонуйте учням говорити лаконічно й
швидко (не більше ніж 0,5–1 хвилину).
Не коментуйте і не оцінюйте подані
відповіді.
Фрагмент уроку з теми «Sports and games in our life»
T: It's the main idea of our lesson. What does it mean?
PI: Sports help people to keep in good health. Because health is better
than wealth. P2: We go in for sports because we want to be strong, vigorous,
active. P3: If we go in for sports we will never use cigarettes, alcohol,
drugs. P4: We must go in for sports.
Heзакінчені речення
Цей прийом часто поєднується з «Мікрофоном» і дає можливість ґрунтовніше працювати над формою висловлення власних ідей, порівнювати їх з іншими. Робота за такою
методикою дає присутнім змогу долати стереотипи, вільніше висловлюватися щодо
запропонованих тем, відпрацьовувати вміння говорити коротко, але по суті й
переконливо.
Мозковий штурм
Відома інтерактивна технологія
колективного обговорення, що широко використовується для вироблення кількох
вирішень конкретної проблеми. Мозковий штурм спонукає учнів проявляти уяву та
творчість, дає можливість їм вільно висловлювати свої думки.
Мета «мозкового штурму» чи «мозкової
атаки» в тому, щоб зібрати якомога більше ідей щодо проблеми від усіх учнів протягом
обмеженого періоду часу.
Після презентації проблеми та чіткого
формулювання проблемного питання (його краще записати на дошці) запропонуйте
всім висловити ідеї, коментарі, навести фрази чи слова, пов'язані з цією
проблемою.
Запишіть усі пропозиції на дошці чи на
великому аркуші паперу в порядку їх виголошення без зауважень, коментарів чи
запитань.
Зверніть увагу на такі моменти.
Під час «висування ідей» не пропускайте
жодної. Якщо ви будете судити про ідеї й оцінювати їх під час висловлювання,
учні зосередять більше уваги на відстоюванні своїх ідей, ніж на спробах
запропонувати нові і більш досконалі.
Необхідно заохочувати всіх до висування
якомога більшої кількості ідей. Варто підтримувати й фіксувати навіть
фантастичні ідеї. (Якщо під час мозкового штурму не вдасться одержати багато
ідей, це може пояснюватися тим, що учасники піддають свої ідеї цензурі – двічі
подумають, перед тим як висловлять). Кількість ідей заохочується. В остаточному
підсумку кількість породжує якість. В умовах висування великої кількості ідей
учасники штурму мають можливість пофантазувати;
Спонукаю всіх учнів
розвивати або змінювати ідеї інших. Об'єднання або зміна висунутих раніше ідей
часто веде до висунення нових, що перевершують первинні.
У класі можна повісити такий плакат:
-
Кажіть усе, що спаде на думку.
-
Не обговорюйте і не критикуйте висловлювання інших.
-
Можна повторювати ідеї, запропоновані будь-ким іншим.
-
Розширення запропонованої ідеї заохочується.
-
На закінчення обговоріть й оцініть запропоновані ідеї.
Варіант «мозкового штурму» – «мережа» чи «кульки».
Тут пускове слово (питання) пишеться в
«кульці» в центрі сторінки. Коли обговорюються споріднені проблеми, вони
записуються на папері із зазначенням зв'язку. Водночас «мозковий
штурм» «вільного» типу дає можливість за дуже короткий період (три-п'ять
хвилин) записати ідеї, що виникли. Обидва варіанти мають на меті заохочувати
вільне висловлювання ідей. Навчаючи – учусь.
Мозковий штурм (Brainstorm) Book «An American Tragedy» by T. Dreiser
.
Warm up: Students are
offered to listen to the song by Frank Sinatra «New York, New York». Then they
are asked which period of time in American history this song, in their opinion,
belong to and why.
Target answer: The 1930 in the U.S. were the so called «Jazz Age», the time before the
Great Depression, the period of huge economical growth and variety of
opportunities for the «wannabes». Then they are told the story from this book
actually took place 20 years earlier, although the popularity of the book in
the 1930s was enormous because of its urgency and topicality.
Stage l. Analyzing the title
Pupils are asked what they think the book is going to be about according to
the name given to it by the author.
Possible answers:
The book will include some tragedy.
The story will take place in America.
The story will be about some American people.
Target point:
Very rarely pupils pay their attention to the article «an» in the title of
the story, although it plays the key role here.
The pupils are then asked to find any grammar reference on the usage of
indefinite article a/an in the English language. And think why the author used
this article in the title of the book.
Target answer:
The indefinite article «an» was used in the title because of its meaning
ONE/ANY. The author wanted to show us that the story was describing a common
tragedy of the American society of that time, although it was done through the
example of some particular people, who were the main characters.
Stage 2. Brainstorm
Pupils are asked to find as many points as they can for what in their
opinion is «American dream».
Possible answers:
-
plenty of money;
-
nice house and
car;
-
happy family life
with many kids;
-
some
well-paid job;
-
being able to
afford a lot of entertainment;
-
being accepted in
the society.
Stage 3. Information gap
Then pupils are asked if dreams of people from any other countries are
different from their list? Aren't they having the same dreams? Obviously,
pupils have missed some detail about the American dream that actually makes it
American. What is that? Why not Ukrainian or Russian, or Chinese dream?
Target answer:
The things from the list were absolutely possible to be reached in the U.S.
by hard work.
You wouldn't have to be a bank robber or possess millions to start your own
business.
This dream was American because in America it could be reached by anyone
who was willing to work hard, no matter what social background, family. This
was actually shown in the book on the example of Clyde Griffiths.
Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес
відбувається за умова постійної, активної взаємодії усіх учнів. Це спів
навчання, взаємонавчання (колективне, групове навчання у співпраці), де і
учень, і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб'єктами навчання, розуміють,
що вони роблять, рефлектують з приводу того, що вони знають, вміють і
здійснюють. Інтерактивне навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій,
використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу
обставин та відповідної ситуації. Воно ефективно сприяє формуванню навичок і
вмінь, виробленню цінностей, створенню атмосфери співпраці, взаємодії, дає
змогу вчителю стати лідером колективу.
Інтерактивна взаємодія виключає як
домінування одного учасника навчального процесу над іншим, так і однієї думки
над іншою. Під час інтерактивного навчання учні вчаться бути демократичними,
спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати продумані рішення.
Понад дві тисячі років тому видатний
китайський педагог Конфуцій сказав:
Те, що я чую, я забуваю.
Те, що я бачу, я пам'ятаю.
Те, що я роблю, я розумію.
Ті три прості твердження обґрунтовують
необхідністю використання активних методів навчання. Дещо змінивши слова
видатного педагога, можна сформулювати кредо інтерактивного навчання:
Те, що я чую, я забуваю.
Те, що я бачу, я трохи пам'ятаю.
Те, що я чую, бачу й обговорюю, я починаю розуміти.
Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю, я набуваю знань і навичок.
Коли я передаю знання іншим, я стаю майстром.
Немає коментарів:
Дописати коментар