середа, 17 липня 2019 р.

КУБИК БЛУМА







Як вчити не науці, а вчити вчитися ? А як розвивати в дитині навички критичного мислення ? Які прийоми і технології використовувати ? 
Один з популярних прийомів технології критичного мислення, розроблених американським вченим і психологом Бенджаміном Блумом. Прийом називається " Куб Блума ".

Для довідки: Бенджамін Блум відомий як автор унікальної системи алгоритмів педагогічної діяльності. Запропонована ним теорія, або "таксономія", розділяє освітні цілі на три блоки: когнітивну, психомоторну і афективну. Простіше кажучи, ці цілі можна позначити блоками "Знаю", "Творю" і "Вмію". Тобто, дитині пропонують не готове знання, а проблему. А він, використовуючи свій досвід і знання, повинен знайти шляхи вирішення цієї проблеми.



Куб Блума: методика використання
1. Знадобитися звичайний паперовий куб, на гранях якого написано: 
  • Назви
  • Чому
  • Поясни 
  • Запропонуй
  • Придумай
  • Поділися
2. Формулюється тема уроку. Тобто тема повинна визначити коло питань, на які доведеться відповідати. 
3. Учитель кидає кубик. Грань, що випала вкаже: якого типу питання слід задати. Зручніше орієнтуватися по слову на гранях кубика - з них і повинні починатися питання.

Класифікація питань 
Прийом розвитку критичного мислення "Куб Блума" унікальний тим, що дозволяє формулювати питання самого різного характеру. 

  • Назви. Передбачає відтворення знань. Це найпростіші питання. Учневі пропонується просто назвати предмет, явище, термін і т.д. Наприклад, "Назвіть головних героїв давньогрецьких міфів. Або" Назвіть три причини початку революції "," Що таке Реформація? " Даний блок можна урізноманітнити варіативними завданнями, які допомагають перевірити найзагальніші знання по темі. Наприклад, використовуючи Куб Блума на уроках історії, в блок "Назви" можна включати завдання на знання термінології.
  • Чому. Це блок питань дозволяє сформулювати причинно-наслідкові зв'язки, тобто описати процеси, які відбуваються з зазначеним предметом, явищем. Наприклад: Чому Карл був прозваний Великим? Чому вимерли динозаври? тощо 
  • Поясни. Це питання уточнюючі. Вони допомагають побачити проблему в різних аспектах і сфокусувати увагу на всіх сторонах заданої проблеми. Додаткові фрази, які допоможуть сформулювати питання цього блоку: Ти дійсно думаєш, що ...
  • Придумай - це питання творчі , які містять в собі елемент припущення , вигадки .
  • Запропонуй. Учень повинен запропонувати свою варіанти дій, які дозволили б змінити ту чи іншу ситуацію, або запропонувати своє бачення проблеми, свої ідеї .Тобто , учень повинен пояснити, як використовувати ті чи інші знання на практиці, для вирішення конкретних ситуацій
  • Поділися - питання цього блоку призначені для активації розумової діяльності учнів, вчать їх аналізувати, виділяти факти і слідства, оцінювати значимість отриманих відомостей, акцентувати увагу на їх оцінці. Питанням цього блоку бажано додавати емоційне забарвлення. Тобто, сконцентрувати увагу на відчуттях і почуттях учня, його емоціях, які викликані названої темою.

Варіанти використання "Куб Блума" на уроках 

Прийом критичного мислення "Кубик Блума" універсальний. Його може використовувати не тільки будь-який вчитель-предметник, а й викладачі ВНЗ, психологи, соціологи. Можливі два варіанти: 
Питання формулює сам учитель. Це більш легкий спосіб, який використовується на початковій стадії - коли необхідно показати учням приклади, способи роботи з кубиком. Питання формулюють самі учні. Це варіант вимагає певної підготовки від дітей, так як придумати питання репродуктивного характеру легко, а ось питання-завдання вимагають певного досвіду.

Шаблони кубиків:



Немає коментарів:

Дописати коментар