Соклакова О.О.
Алгоритм проектування Web -квесту
1. Вибір теми.
Тема Web-квесту повинна відповідати
вимогам програми та державного стандарту і дозволяти ефективно використовувати
ресурси Інтернет. Зміст теми має передбачати можливість поглиблення знань з
предмета або придбання нових знань.
2. Визначення основних понять по темі.
Укладання глосарію або хмари слів. Цей
крок дозволить визначити ключові точки, які в подальшому ви зможете
використовувати для створення завдань.
3. Цілепокладання.
При визначенні мети і завдань Web-квесту
орієнтиром повинні служити освітні стандарти (предметні, метапредметні і
особистісні результати). Для визначення і формулювання завдань слід
використовувати таксономію Блума.
4. Вибір типу і форми квесту.
На цьому етапі ви визначаєте тривалість
квесту, основний зміст (монопредметний або міжпредметних), форму організації
(індивідуальний чи груповий) і тип центрального завдання квесту.
Слід зауважити, що запропоновані різними
дослідниками класифікації за характером центрального завдання квесту можуть
використовуватися як самостійно, так і в поєднанні з іншими. Будь-яка
педагогічна діяльність завжди передбачає крім проходження суворої технології ще
й велику частку мистецтва, творчості. Можливо, в своєму квесті ви вирішите
об'єднати різні типи центрального завдання, наприклад журналістське
розслідування з розгадкою таємниці або пошук істини з науковим дослідженням.
5. Розробка сюжету
Сюжет є історією (легенду), що включає
події, що передували початку квесту і проблему, яку необхідно вирішити. При
розробці сюжету вітається творчість і фантазія. Можна використовувати сюжети
популярних фільмів, літературних творів, комп'ютерних ігор.
Приклади сюжетів: гра, подорож, пригода,
фантастична історія, переміщення в часі (в минуле або майбутнє), пошук скарбів,
предметів, об'єктів, зниклих героїв і т.д.
Головне в сюжеті - інтрига, захопливість,
які будуть викликати в учнів інтерес і азарт, мотивувати їх на самостійну
пошукову, дослідницьку, творчу роботу.
Основна проблема квесту повинна бути
актуальною і значущою для учнів, а їх діяльність повинна бути корисна,
пов'язана з реальним життям, з їх інтересами і потребами. Основна мета учнів не
повинна перетворитися в буденне «проходження навчальної теми по предмету».
У той же час, не можна забувати і про те,
що квест повинен бути орієнтований на програму і освітні результати.
На цьому етапі важливо визначити плановані
підсумкові результати діяльності учнів, які передбачають відбір необхідної
інформації і її уявлення в певній формі (презентація, сайт, інтерактивний
плакат, ментальна карта, інфографіка, відеоролик, репортаж і т.д.). Учнів
завжди привертає створення власного продукту.
6. Підготовка сценарію.
Сценарій квесту об'єднує основний сюжет,
структурні елементи квесту, окремі завдання і логіку їх виконання (послідовно
або довільно). Сценарій повинен бути структурований, логічно зрозумілий,
цікавий. Він ініціює розгляд основної проблеми з різних точок зору.
Якщо основна тема Web-квесту передбачає
висвітлення з різних сторін, можливе використання різних ролей. Крім того,
введення різних персонажів створює додаткову мотивацію. Для кожної ролі в
сценарії повинні бути визначені чіткий план дій, завдання і ясний опис
планованого результату.
Командна робота. Якщо діяльність всередині
групи передбачає змагальності, в ході роботи учні зможуть побачити в своїх
однокласниках не конкурент, а партнерів. У цьому випадку бажано заздалегідь
передбачити систему взаємодії та взаємодопомоги в групі.
План роботи повинен бути описаний
зрозумілою мовою, щоб кожен учень однозначно розумів, що йому потрібно робити.
7. Підготовка переліку інформаційних ресурсів.
Для того щоб учні не витрачали час на
пошук потрібної інформації, необхідно заздалегідь провести відбір якісних і
тематично релевантних джерел інформації.
Обов'язково потрібно переконатися, що всі
запропоновані інтернет-ресурси відповідають рівню підготовки, психологічним і
віковим особливостям учнів, не містять неприпустимою реклами і коректно
працюють. Бажано представити коротку анотацію до кожного джерела інформації.
8. Розробка завдань, вибір засобів їх
реалізації.
Завдання Web-квесту можуть бути різної
спрямованості і ступеня складності. Предметні завдання, що мають пізнавальну
цінність, можуть поєднуватися з простими завданнями на знання термінології та
завданнями на кмітливість, логіку. Якісні квести завжди містять завдання
незвичайної форми (загадки, головоломки, зашифровані послання і т.д.). І тут
важливим є вміння педагога уявити стандартне предметне завдання в ігровій формі
в контексті Web-квесту. Можна передбачити, щоб правильне виконання деяких
завдань (наприклад, ребусів, кросвордів тощо) було необхідною умовою подальшого
просування (переходу на наступний етап квесту і т.п.).
Оскільки розробка Web-квесту вимагає від
педагога істотних витрат часу і зусиль, доцільно використовувати його
продуктивно, для досягнення значних результатів, а не в якості простої гри для
повторення вивченого матеріалу.
Отже, у квесті повинні бути завдання,
орієнтовані на розвиток розумових навичок високого рівня (аналіз, синтез,
оцінка), а значить припускати розвиток умінь порівнювати, аналізувати,
класифікувати, мислити абстрактно. Зазвичай саме такі завдання припускають
підготовку підсумкових результатів-продуктів квесту.
9. Розробка критеріїв оцінки.
Важливим розділом Web-квесту є докладний
опис критеріїв оцінки, спираючись на які учасники зможуть оцінити самих себе
або товаришів по команді. Учитель також використовує ці критерії для оцінювання
результатів учнів.
Основна умова - учні повинні знати
критерії оцінювання до початку своєї роботи!
10. Підготовка керівництва до дій.
На цьому етапі потрібно підготувати різні
додаткові матеріали для учнів (рекомендації щодо виконання завдань, інструкції
по використанню мережевих сервісів, шаблони, таблиці і т.д.)
11. Наповнення електронного ресурсу.
Створення сайту Web-квесту, наприклад,
сайт Google, блог або навіть звичайний документ Google.
12. Доопрацювання та апробація Web-квесту.
Ви можете запропонувати колезі пройти
розроблений вами Web-квест, а потім виправити виявлені неточності, доповнити
виникли прогалини і т.д.
13. Проведення Web-квесту.
Організація роботи учнів. Залежно від
тривалості, змісту, завдань Web-квест можна організувати в дистанційній, очної
або очно-дистанційною формою.
Змінюється роль педагога, основним його
завданням є підтримка і напрямок розвитку учнів, їх пізнавальної діяльності та
творчого пошуку. Відносини з учнями будуються на основі співробітництва і
спільної творчості. Отже, неминуче зміниться традиційних форм роботи:
збільшення самостійної пізнавальної діяльності (індивідуальної або групової),
зменшення (відсутність) пояснювально-ілюстративного методу навчання,
репродуктивних завдань.
14. Підведення підсумків. Рефлексія.
Рекомендується організувати публічне
представлення результатів роботи учнів, яке може включати конструктивне
обговорення підсумків квесту, взаємооцінювання та самооцінювання.
Класифікація Web -квестів
Технологія Web-квест була розроблена
в 1995 році професорами державного університету Сан Дієго (США) Берні Доджем і
Томом Марч. Незабаром вона стала відома і вдосконалена в Швейцарії.
Берні Джонс визначив поняття
Web-квест - модель (сайт в Інтернеті) залучення інтернет джерел в освітній
процес для вирішення навчальних завдань.
Томас Марч дав уточнення до поняття
Web-квест - навчальна структура, яка використовує посилання на ресурси в
Інтернеті та завдання для мотивації учнів до вивчення будь-якої проблеми з неоднозначним
рішенням.
В даний час у зв'язку з розширенням сфери
застосування Web-квест технологій уточнюється сутність даної категорії,
з'являються різні типології Web-квестів, розглядаються їх структури і
функціональні можливості. Сама назва «Web-квест» походить від двох складових:
веб - (від англ. Web - павутина) - це Всесвітня Система, яка надає доступ до
пов'язаних між собою документів, що знаходяться на різних комп'ютерах,
підключених до Інтернету; і квест (від англ. Quest - пошук, пригода) в сучасній
педагогічній літературі трактується як пошук, дослідження; позначає виконання
завдань с елементами рольової гри при використанні інформаційних ресурсів:
«спеціальним чином організованнийвід дослідницької діяльності, для виконання
якої учні здійснюють пошук інформації в Мережі за вказаними адресами».
Web-квести можуть або охоплювати окрему
проблему, тему, якийсь один навчальний предмет, або бути міжпредметними.
У зв'язку з цим Б. Додж виділяє
три основні принципи
класифікації Web -квестів:
1. За тривалістю виконання:
короткострокові і довгострокові;
2. По предметному змісту: монопроекти і
міжпредметні Web-квести;
3. За типом завдань, які виконуються
учнями, Web-квести можуть представляти: переказ (retelling
tasks),компіляційного завдання (compilation tasks), загадки (mystery tasks),
журналістські (journalistic tasks),конструкторські (design tasks), творчі
(creative product tasks), вирішення спірних проблем (consensus building tasks),
переконують (persuasion tasks), завдання на самопізнання (self-knowledge tasks),
аналітичні (Analytical tasks), оціночні (judgment tasks), наукові (scientific
tasks).
Класифікація Web -квестів за
видами завдань, Дж. Е. Феррені
1. Компіляція. Завдання, яке виконується у
формі розповіді, власного висновку на основі чужих досліджень, творів і вимагає
вивчення декількох джерел. Таке завдання в основі самого простого типу квесту,
орієнтованого на загальне ознайомлення із запропонованою темою з використанням
різних джерел інформації, осмисленням і обробкою отриманої інформації у формі розповіді,
власного висновку, презентації, складання гербарію, книги рецептів і т. і.
2. Переосмислення. Завдання, спрямоване на
пошук інформації по заданій проблемі, представлене у вигляді презентації,
буклету, рекламного проспекту з урахуванням особистісного сприйняття інформації
3. Переконання. Завдання направлено на
збір інформації з метою переконання опонента в своїй точці зору. Учням
пропонуються різні варіанти точок зору якоїсь конкретної ситуації до осмислення
і вивчення, їх завдання - розробити таку стратегію, яка б сприяла переконання
слухачів, які виступають з протилежною точкою зору
4. Журналістське розслідування. Завдання
направлено на збір, систематизацію, опис інформації у вигляді статті журналу
або газети, виконані за законами публіцистичного жанру. Взявши на себе роль
журналістів, учні збирають інформацію, систематизують і описують на прикладі
обраного видання, в якості якого можуть виступати журнали і газети, як
випускаються в регіоні, так і центральні видання
5. Аналітичне дослідження. Завдання
спрямоване на виявлення взаємозв'язків. Це може бути оцінка впливу на здоров'я
певних впливів, встановлення причинно-наслідкових зв'язків, подібності та
відмінності та ін.
6. Розгадка таємниці. У завданні
скомпільовані у вигляді проблеми або загадки захоплюючі та цікаві факти з
будь-якої наукової області, які необхідно розкрити або розгадати. Для того щоб
розгадати загадку або вирішити проблему, учні працюють в групах, виконуючи
різні ролі, і проводять ретельне розслідування з метою отримати відповідь на
поставлену проблему або загадку
7. Творче дослідження. Завдання направлено
на творче або нестандартне подання інформації, зібраної по заданій темі з
використанням різних джерел. Форматом представлення можуть бути картина,
радіоспектакль, агітбригада і ін.
8. Пошук істини. Завдання направлено на
пошук інформації з певної теми, зіставлення різних точок зору на задану тему,
прийняття узгодженого кінцевого рішення або результату, компромісного для
кожного учасника пошуку
9. Наукове дослідження. Направлено на формування
вміння в учнів використовувати методи і методологію дослідницької діяльності.
Наукова задача включає в себе такі навички, як створення гіпотези, перевірка
гіпотези і порівняння результату з початковим прогнозом
Інтеренет-ресурси
для проведення Web-квесту
Освітній квест - інтегрована технологія,
яка об'єднує ідеї проектного методу, проблемного та ігрового навчання,
взаємодії в команді і ІКТ; поєднує цілеспрямований пошук при виконанні
головного проблемного і серії допоміжних завдань з пригодами і (або) грою за
певним сюжетом. Web-квест можна розглядати як один з видів квест-технології
Для організації та проведення Web-квесту
вчителю необхідно заздалегідь провести відбір якісних і тематично релевантних
джерел інформації та Інтерент-ресурсів.
Обов'язково потрібно переконатися, що всі
запропоновані Інтернет-ресурси відповідають рівню підготовки, психологічним і
віковим особливостям учнів, не містять неприпустимою реклами і коректно
працюють. Бажано представити коротку анотацію до кожного джерела інформації.
Створення сайту Web-квесту
сайт Google
блог – Blogger
Ребуси
Ребус - це загадка, в
якій слово або фраза зображені у вигляді малюнків у поєднанні з буквами,
цифрами та іншими знаками.
Сайт http://rebus1.com/ містить правила
складання і розгадування ребусів, а також сервіс-генератор ребусів. Ви вказуєте
слово, сервіс автоматично створює до нього ребус, який ви можете зберегти.
Працює без реєстрації.
Правила створення: http://rebus1.com/ua/index.php?item=manual
Кросворди
Сервіси для складання
кросвордів:
Online Test Pad - http://onlinetestpad.com/ru (необхідна реєстрація)
Пазли
Онлайн сервіс для
генерації пазлів з вихідних графічних зображень (фотографій)
-
https://www.jigsawplanet.com/ (необхідна реєстрація)
- flash-gear.com/npuz/
(без реєстрації)
Можна завантажити своє
зображення, вибрати кількість частин, на яке воно буде розділене і форму
пазлів.
QR-коди
Велику популярність в
квестах отримали QR-коди. QR-код: двомірний штрих-код (бар-код), що надає
інформацію для швидкого її розпізнавання за допомогою камери на мобільному
телефоні і мобільного застосування або з допомогою сервісів-декодерів.
Зміст закодованої
інформації може бути різним: текст, адреса сайту, телефон, електронна
візитівка, координати розташування і т.д.
Коди легко зчитуються
мобільними пристроями, оснащеними фотокамерою. Мобільний додаток для
розпізнавання кодів можна встановити безкоштовно. QR-коди можна легко створити,
використовуючи безкоштовні інтернет-сервіси - генератори кодів, наприклад,
Qrcoder
Зашифровані завдання
з буквами і цифрами
1. Дзеркальне відображення тексту
Приклад: кодяроп йинтарбО - Зворотний
порядок
Онлайн-конвертер тексту «Зворотний
порядок» http://mrtranslate.ru/tools/revert.html
2. Випадковий трансліт
У слові змішані укрїнські та латинські літери
Приклад: Сlуchaйний траnсlit - Випадковий
трансліт
Онлайн-конвертер «Випадковий трансліт»
http://mrtranslate.ru/tools/rndtranslit.html
3. Анаграми з букв
Анаграма - це літературний прийом, що
складається в перестановці букв або звуків певного слова, що в результаті дає
інше слово. У ряді випадків анаграмами прийнято також називати інші в
функціональному відношенні (тобто не є літературним прийомом) перемішування
літерного складу слів.
Приклад: АЕРМНІІЕЕПВЕШ - перемішування
Онлайн-конвертер для складання і рішення
анаграм: https: //anagram.poncy.ru
4. Перевернутий текст
Приклад: перевернутий текст - ɯɔʞǝɯ
ņıqɯʎнdǝʚǝdǝu
Он-лайн конвертер
https://olegon.ru/pr/flip.html
5. Відсікаємо зайве
Викреслюємо зайве (цифри) і отримуємо
слово
Приклад: 183Л734І394Ш884Н321Е33Е992 -
зайвий
Викреслюємо зайве (одну букву або набір
повторюваних букв) і отримуємо слово
Приклад: алаіашанаеаеа - зайве,
абвлабвіабвшабвнабвеабвеабв - зайве
6. Зашифрований алфавіт
Замість кожної букви слова пишемо
відповідну цифру (а - 1, б - 2, в - 3 і т.д.)
7. Зміна пробілів
Ставимо пбіли в інших місцях.
Приклад: ста вімпро біливд руг іхме стах -
ставимо пробіли в інших місцях
Створення інтерактивних
завдань
Learningapps.org
Thinglink.com
Можливості Диска
Google
Для організації спільної
діяльності доцільно використовувати сервісиGoogle Drive (Диск Google) -
текстові документи, презентації, таблиці, малюнки, форми. Форми Google
дозволяють створювати тести та вікторини з вбудованими мультимедійних об'єктів
(відео, аудіо, зображення).
Довідка по роботі з
редакторами документів:
Немає коментарів:
Дописати коментар